Pianojazz – grundbegrepp, ackord och
ackordsbeteckningar
sammanställning
gjord av Bill Leksén –uppdaterad, korrigerad 2014-11-27
Utmärkta förklaringar till gängse ackordsbeteckningar
finns också att tillgå
på internet på
adressen Wikipedia Chord Notation
Först en liten varning för läsaren.
Det här är tjugotalet maffiga sidor. Det finns tyvärr en del upprepningar. Själv övar
jag dock hellre 3 timmar om dagen än att framställa läromedel. Och jag är inte
musiklärare, bara självlärd när det gäller pianojazz.
Det har tog mig cirka tre år att komma fram till nedanstående anteckningar som egentligen
är tänkta för eget bruk. Det är inget du kan läsa igenom på en kafferast. Men skriv gärna ut de här sidorna
eller spara på fil, för du kommer förmodligen att hitta en del nyttiga ting, även om du är
är en avancerad, durkdriven jazzpianist. Det kan finnas saker som du inte tänkt på och
som dina jazzlärare glömt berätta.
Inledning
Fake Book är ett ett bundet häfte med flera s.k. music sheets som innehåller noter till kända
standardlåtar. Den mest använda och kända The
Real Book 6th ed.
Music sheets i Fake books visar bara melodistämmans noter i G-klav med ackordsbeteckningar
ovanför notsystemet, även kallat piano
tabs eller guitar tabs i den här
stilen: G-7 C7#11 G-7/F E+7
A7sus E7alt C7-b5 etc etc.
Music sheets finns på Internet, - dels
gratis, - dels mot betalning på www.musicnotes.com
med arrangemang med
utsmyckningar som visas både med ackord, melodistämma i G-klav och
ackompanjemang i F-klav.
I jazzarrangemang
brukar noterna för så gott som alltid visa högerhandens noter i oktaven närmast
mellan-C, men så det bara skrivet för att det skall vara lättläst. Mycket ofta
spelar jazzpianisten melodin en oktav högre och även med oktavgrepp.
En durkdriven jazzpianist
spelar inte exakt som det står skrivet i music
sheets, utan broderar ut låten på alla möjliga sätt, lägger in ackord och
stämföringar i högerhanden, gör små utsmyckningar med extra toner (s.k. fills)
och drillar och även melodiutsmyckningar i vänsterhanden.
Vana jazzpianister gör
också ackordsutbyten (s.k. chord changes), och kan t ex spela ett G7 I stället
för ett C7, ett Db7 I stället för ett G7, ett C7#11 I stället för ett Gmi6 etc
etc.
En van jazzpianist
spelar också ett kort intro som
han/hon hittat på själv och som gärna låter lyssnarna gissa vad det är för låt
som komma skall, och avslutar gärna med en slutkläm en s.k. ending även kallat outro med en anknytning till den låt som nyss spelats.
Särskilt
barpianister, underhållningspianster brukar lägga in en s.k. modulation mellan låtarna som ger en
smidig övergång t ex från en låt som nyss spelats i E moll till en ny låt som
ska spelas i Ess dur etc.
Notationssystemet för ackord
- är tyvärr inte
enhetligt, många varianter förekommer.
Viktigt att känna till
C/F betyder i princip
att ackordet skall tas som en treklang i C dur och F i basen.
- (minustecken)
betyder moll (ett enkelt och modernt skrivsätt), men
skrivs ofta som “m”, “mi”, “min” eller till och med “M” (inte alls särskilt lämpligt,
eftersom det ju lätt förväxlas med ‘maj’)
+ (plustecken)
innebär att kvinten (5:e tonen) ska höjas ett halvt tonsteg (skrivs också “aug”)
∆ (triangel) står för maj-ackord. Skrivs ofta som “maj”, “maj7”, “maj9”, men även “M7”
(det sistnämnda inte särskilt lämpligt, eftersom det lätt kan misstolkas
som ‘moll’)
b betyder att tonen ska sänkas ett halvt steg, ,
“b5” betyder alltså sänkt kvint (skrivs
ofta “-5”)
- betyder sänkning halv ton, “-9” betyder t ex
sänkt nona (engelska: “flat nine”)
# betyder att tonen ska höjas ett halvt steg, “#9” betyder t ex höjd nona (engelska: “sharp
nine”),
#5 (“sharp five”), #4 (höjd kvart) förekommer dock oftare som b5
(sänkt kvint)
+ är en variant
av # och avser höjning halv ton, “+11” samma som “#11”, höjning av ton 11
omit betyder att en
viss ton skall utelämnas, t ex “omit 5”
no är samma
som omit betyder att en viss ton skall utelämnas t ex Cno3 innebär
att spela tonerna C och G, dvs
att tersen (3:e tonen) utelämnats i ackordet C E G
add betyder att en
viss ton skall läggas till ackordet, t ex Cadd9 = C E G D
så ska man skriva om ackordet saknar
septiman (dvs om ton 7 är utelämnad)
C+ betyder att kvinten skall vara höjd - ett tydligare skrivsätt är emellertid “Caug”
eller “C#5”
Om det i music
sheet t ex står C7, så väljer den durkdrivne jazzpianisten själv om det skall
spelas
ett C9, Cmaj7 eller
ett färgat ackord som C7b9, men det bästa för nybörjaren är om ackorden
förtydligats inom parentes.
Obs! Siffror inom parentes tolkas tyvärr lite olika av
olika musiker, men…
C-7(11) anses vedertaget betyda spela Cmi7
och att ton 11 skall läggas till men ton
9 skall utelämnas.
En del tolkar C-7(11) som ett förslag att ev. lägga till ton 11, men det
är allså icke korrekt!
C9 anses betyda spela C7 men tag även med ton 9
Skrivsättet C7 (#11,13) är ett tydligare
skrivsätt, särskilt för nybörjare,
eftersom det ger en utmärkt korrekt tolkning, nämligen att spänningstonerna #11
och 13 skall läggas till C7-ackordet.
I beteckningen Cmajb5(#11)
för ackordet C E F# H avser parentesen däremot bara ett förtydligande, vilket lätt
inses, eftersom “b5” ju är exakt samma ton som #11och samma som #4.
Notera väl att man
mycket väl kan ta tonen #4 i den
ovanliggande oktaven och därmed få en
annan klang.
Parentesen i det ovanstående är alltså bara ett förtydligande.
Som sagt var…
I jazz music sheets
kan det ofta stå “C” och inget
ytterligare, varvid den vane jazzpianisten kan välja att spela C7 eller C9, C13
eller färga ackordet med spänningstoner helt efter eget tycke och smak.
Ofta står det bara C7
och pianisten färgar ändå ackordet med
egenvalda spänningstoner. En och samma pianist spelar inte ens ett C7 exakt likadant
varje gång samma stycke eller passage spelas.
C- avser mollackord
C∆ (triangel) betyder Cmaj, men
jazzpianisten avgör själv om det skall spelas som Cmaj7 eller Cmaj9.
En jazzpianist har
varken tid eller lust att läsa långa, krångliga kryptiska ackordsbeteckningar.
I äldre tid noterade man t
ex G7b5 medan moderna jazzmusiker
föredrar notationen G7#11 eller till och med G7#4 och betraktar den “färgade” tonen
snarare som “sharp four” än “flat five”.
Moll-ackord tecknas i följande stil: C- Cmi Cm
(avser ackordet C Eb G)
Treklang (triad) med höjd kvint tecknas
C+ eller Caug (avser C Eb G#)
Cdim tecknas ofta Cº (avser C Eb Gb) dvs treklang (triad) med sänkt kvint.
anm.
DIM-ackord kan också färgas genom att en av dess ingående toner höjs
ett helt steg!
andra skrivsätt är C-b5 (vanligast) Cm(b5) eller Cmin(b5) C-(b5)
maj-ackord (stor septima) t ex C E G H
skrivs som något av följande C∆7, CM7,
Cmaj7
moll-maj-ackord t ex C
Eb G H skrivas C-∆7 eller
C-M7
andra vanliga skrivsätt är
CmM7, CmMaj7, CminM7, C-maj7, Cmin maj7
(ibland sätts texten ”maj7”’ till och med lite upphöjt på
raden)
till och med C-+7 och
Cm#7 förekommer som notation
maj7-ackord med höjd kvint dvs C E G# H skrivs C∆+ eller C∆#5
(vanligast)
eller C+maj7, CaugM7, Caugmaj7, CM7#5, Cmaj7#5
dominant-7-ackord, dvs C E G Bb skrivs som C7
Moll-7-ackord, dvs C Eb G Bb skrivs som C-7, Cm7 eller Cmin7
dominantackord med höjd
kvint skrivs C+7 eller Caug7 eller
tydligare C7#5 (mera modernt)
S.k. half-dim-ackord dvs C
Eb Gb Bb skrivs Cø därför att det är lättläst och snabbskrivet,
men tydligare är att skriva C-7b5
(det sistnämnda är dock vanligast, särskilt i music sheet för
undervisningsändamål) eller Cm7b5 eller
Cmin7b5
s.k. 69-ackord betecknas C6/9 tas t ex som C / A D E G dvs grundton + kvart
+ liten ters
det menas att utöver C E G
ska tonen 6 = A och 9 = D tas med, men ingen 7:a
Ett vanligt exempel på C69
(så kan det också skrivas) är C / E A D (kvartsstaplat ackord)
Observera att 69-ackord
absolut inte får ha någon septima (7:a) i ackordet!
C add 6 betyder att ton 6 ska läggas till ett ackord som saknar 7:a, t ex C
E G D
C add 2 betyder att 2:an skall läggas till till ett
ackord som saknar 7:a t ex CD E G
När toner är pålagda efter
7-ackord kallas de ”tertiella” ackord.
Sådana har dessutom
spänningstonerna 9 eller 11 eller 13 i ackordet. De benämns också “färgade ackord” eller “altererade ackord”.
OM en treklang lagts ovanför ett 7-ackord kallas det för “överlagrad
treklang”;
på engelska “Upper Structure Triad” förkortast“U.S.T.” eller “US”
I Sverige tecknas sådana ackord
som t ex D
C7
dvs med ett
bråkstreck och uttalas “D över C7”.
Det amerikanska systemet är enligt min mening bättre, ty skriver man C7
UST II, dvs att det ska finnas en överlagrad treklang bildad på skalans 2:a
ton, så kan man lätt bilda ett sådant ackord i vilken annan tonart som helst,
utan att man med bokstäver behöver skriva ut vilket ackord som ska spelas ovanför
grundackordet. Sådana här sammansatta ackord kallas också “polychord”.
Vanliga Ackordsföljder inom
pop och schlager:
Cmi | Fmi |Ess |Bess och F#mi |D |A |E och F | Dmi |Bess | C och H |Fiss
|Giss |E.
Som ett enklare
stöd för minnet – och för att slippa nedteckna ackordet i klassisk notskrift,
går det utmärkt att nedteckna jazzackord med dess ingående toner i den här stilen:
C Bb / Eb Ab
Bb
till vänster om snedstrecket anges vänsterhandens toner; till höger om
snedstrecket högerhandens.
Om du vill nedteckna ett intressant
ackord, där tonerna är spridda över flera oktaver, kan du också använda s.k. vetenskaplig
notation och t ex skriva C3 för att ange att C ska tas i den s.k. stora
oktaven, dvs oktaven nedanför mellan-C samt Bb5 för att ange att tonen Bb skall
tas i den 2-strukna oktaven dvs oktaven ovanför mellan-C etc.
Oktavbeteckningarna är i
diskanten från mellan-C och uppåt
4 = ettstrukna, 5 =
tvåstrukna, 6 = trestrukna, 7=fyrstrukna, 8 = femstrukna
i basen från mellan-C och
nedåt
3 = lilla oktaven, 2 = stora
oktaven 1 = kontraoktaven 0 = subkontraoktaven
I förekommande fall kan det vara praktiskt att i notation för eget bruk
dra ett vågrätt streck ovanför högerhandens ackordstoner för att ange att de
skall spelas en oktav högre, resp. vågrätt dubbelstreck ovanför tonerna för att
ange två oktaver högre etc.
På motsv. sätt kan du dra ett enkelstreck under tonen/tonerna för att
ange att den/de skall tas i stora oktaven under lilla oktaven resp. dra ett dubbelstreck
under för ton i kontraoktaven.
För ett s.k.
10-ackord skriver jag själv t ex C G
E’ och menar här med apostrofen att
tonen E ska
tas i nästa oktav
till höger på klaviaturen.
Det förekommer också ett annat praktiskt notationssystem där mellan-C dvs C4 skrivs som C0 och oktaven C5 till vänster om mellan-C
skrivs som C-1, oktaven C6 som C-2 etc, och tvåstrukna oktaven skrivs som C+1. Dvs
man utgår från mellan-C och skriver plustecken
för den första oktaven till höger om “noll-oktaven” och minustecken för
den första oktaven till vänster om “noll-oktaven”. Själv använder jag inte det
systemet.
Ackordsföljder kan man för eget bruk t ex på ett eget ackordskort till
någon låt lämpligen teckna så här: C | A-7 | D-7 | G7 eller om man så vill C : A-7 : D-7 : G7
Själv föredrar jag sättet med kolon (:)
för att särskilt synligt skilja det från snedstrecket som ju förekommer i ackord
skrivna så här C Bb / D F# A
Huvudprinciperna för färgade
ackord är
Om ton 2, 3, 4, 6, spelas till ett 7-ackord, ett ackord där septiman
finns med, finns en konvention som säger att dessa toner i stället ska
benämnas 9, 10, 11, 13.
i dur-tonart: lägg till något av följande: 9 eller #11 (samma som 2 eller #4) eller 13 (samma som 6), eller b9 (samma
som sänkt 2:a), b5 (samma som sänkt 5:a) , b13 (samma som sänkt 6:a) eller #9 (som
är samma om som b3, liten ters, men som räknas som höjd nia om det finns en stor ters i ackordet)
7-ackord ersätts i jazz mycket ofta med 6-ackord, dvs C7 tas i
stället som C6 dvs C E G A
särskilt om man vill undvika att meloditonen skapar dissonans med septiman
(7:an).
i moll-tonart tilläggs något av följande: 9, 11 (samma som 2, 4)
(och 7-ackord erssätts ofta med 6-ackord)
Sammanfattningsvis, kan
följande färgningar läggas för dominantackord (7-ackord i dur):
b9, 9, #9, 11, #11, b13, 13 dvs alla logiskt möjliga varianter av 9, 11 och 13
dvs, förminskad nona (=halvtonssänkt
nona), ren nona, överstigande nona (=halvtonshöjd
nona), elva, överstigande elva (=halvtonshöjd elva), förminskad tretton (= halvtonssänkt
tretton), och ren tretton.
På engelska benämns dessa:
flat nine (b9), natural nine (9), sharp nine (#9), natural eleven (11), sharp
eleven (#11), flat thirteen (b13), natural thirteen (13).
Enklast är att säga att det
går att använda alla alla toner i den diatoniska skalan med undantag av M3 (stora tersen) och P5 (kvinten) och b7 (lilla septiman) som ju redan ingår
naturligt i ackordet.
Kvinten brukar av amerikanare
ofta anges som P5 (perfect five), på svenska “ren kvint”.
Lilla septiman 7:an i
dominantackordet benämns flat seven och
tecknas b7 eller m7.
Stora septiman maj7-ackordet
kallas “major seven” och betecknas som ofta
som M7.
När man bara talar om “sjuan”
(på engelska “seven”), så menar man den lilla septiman (b7), eftersom den är
vanligast.
På samma sätt säger man ofta
bara “trean” (på engelska “three” eller “third”)
om det av sammanhanget är självklart
huruvida man menar moll (“flat three”, på svenska liten ters) eller dur (“natural
three”, på svenska stor ters).
För säkerhets skull
repeterar jag följande:
Notera väl att 13 egentligen
är samma som 6, men att följande konvention finns:
- om tonen 7 finns i ackordet (alltså i ett dominantackord) anses ton 6 vara
ton 13
- om tonen 7 finns med i ackordet benämner säger man inte ton 4 utan ton
11
- om tonen 7 finns med i ackordet säger man inte ton 2 utan ton 9
***Mycket viktigt att veta!***
- om tonen 7 finns med i ett
dominantackord (dur) betraktas ton b3 (m3) liten ters som #9 (“sharp nine”), som sagt var…
Obs! Lägg noga märke till
att om ackordet innehåller BÅDE m3 (liten ters) OCH M3 (stor ters), så skall
den lilla tersen (b3 eller m3) alltså betraktas som #9 dvs “sharp nine”
En liten ters, dvs sänkt 3:a (betecknas
b3 eller m3)
#9 (överstigande nona) kan
alltså hittas om du letar efter den lilla tersen (b3)
Synonyma ackordsbeteckningar
är #4 (“augmented fourth”, överstigande
kvart) samma som b5 (“flat five”, förminskad kvint, dvs halvonsänkt kvint)
#5 “augmented fifth” (överstigande
kvint) är samma som “flat six” (förminskad sext) (b6). Den kan ofta hittas
lättare genom att man först hittar 6:an, därför att 6:an hittas så lätt genom
att du går ned 3 halvsteg från oktavtonen, dvs från ton 8.
Obs! En mycket bra minnesregel är att gå ett helt tonsteg (dvs 2 halva tonsteg)
NEDÅT från b7. Tänk så här gå ned från b7 till b6 (ett helt tonsteg)
#5 är också samma som b13 (“flat thirteen” och brukar vanligen skrivas “b13”
om
det samtidigt finns “b9” (“flat nine”) i ackordet, hittas enklast om du
går ned en stor ters från oktavtonen.
TRITONUS
C F# är samma intervall som F# C, då ser man att tonen #4 delar oktaven exakt
mitt itu.
det är 6 halva tonsteg = tre hela tonsteg. Ett sätt att hitta tritonus
är att sätta vänster pekfinger på tonen C och höger pekfinger på höga C och
sedan vandra uppåt med vänster och nedåt
med höger och där fingrarna krockar finns tritonus.
Kallas tritonus på svenska,
kallas “djävulsintervallet”. Den som spelade ett sådant intervall i gammal tid
blev ex-kommunicerad från kyrkan, berättas det.
Den som vill lära sig spela jazz, bör enligt min mening lära sig de 6
existerande tritonus-intervallen
utantill och observera dessa tangenter visuellt på tangentbordet, dvs
C F# , Db G, D G#, Eb A, E Bb, F H och särskilt observera intervallet F H
Man talar också om ton 10 som är samma som ton 3 (stora tersen) i den
ovanliggande oktaven. Ton 10 används mycket i gospel-ackord, t ex C2 C3 E3 och
i gospel tar man en 10:a med högerhanden och oktav-tonen med vänsterhanden och
vandrar nedåt. Mycket vanligt sätt för avslut på låtar i gospel.
Även om det i
ackordsbeteckningen står Cmaj7 kan
ackordet spelas som C13 eller C9 och då är 7:an är underförstådd. Förkortningen ”maj” kan anges med en liten triangel,
sålunda C∆7
Märk väl! 11:an kan inte sänkas, ty detta skulle ju innebära
samma sak som ton nr 10 som ju är ton nr 3 dvs stor ters ( M3).
Ton 13 kan självfallet
inte höjas, ty det skulle ju innebära ty det skulle ju innebära samma sak som minus
14, dvs b7, förminskad septima.
I vissa noter, särskilt i äldre notation, skrivs det
ofta b5 i stället för det moderna skrivsättet +11 och +5 i stället för b13, sänkt
kvint är ju samma som höjd kvart, och enligt konventionen är ton 11 samma sak
som ton 4 och höjd kvint är ju samma som sänkt sext och ton 13 är ju samma sak
som ton 6.
Som
tidigare nämnts står + resp. # för halvtonshöjning.
b eller –
(minustecken) står för halvtonssänkning
Moderna jazzpianister använder genomgående beteckningarna +11
resp. #11
samt +5 resp. #5.
I äldre tiders jazznotation brukade man alltid ange
dessa toner som sänkta toner, t ex b5
I ackordsanalys betecknas tonerna ibland som m3 (liten ters) M3 (stor
ters), m7 (liten sept), M7 (stor sept) etc, men dessa beteckningar brukar inte
stå utskrivna i s.k. music sheets
som innehåller melodistämman och ackordsbeteckningar, s.k. piano tabs.
Lite luriga
skrivsätt
C7-5 betyder exempelvis C E Gb Bb dvs kvinten är sänkt
C7+9 kan
också skrivas som C+9 och innebär att
kvinten är höjd
Cm9 moll-nio-ackordet C Eb G Bb D
C11 elva-ackordet
C G Bb D F notera väl att tersen är utesluten
Cm11 moll-elva-ackordet C Eb G Bb D F
C13 normalt uteslutes 11:an och även 9:an
Observera
att det synnerligen förvillande och
olämpliga skrivsättet C+7 resp. C7+ som inte innebär något annat än C7 med höjd
kvint (#5), inget annat än C7 med kvinten höjd, dvs C E G# Bb
Det är dock lätt att minnas detta undantag, ty om det
skulle tolkas som C#7 så skulle detta ju innebära samma sak som Cmaj7 som ju
betecknas som C∆7 eller CM7 eller Cmaj7.
Notationen
C+7 är vanligt förkortat skrivsätt” som innebär att kvinten är höjd, dvs att
tonen #5 finns med i ackordet och att tonen finns samlad i intervallet C – Bb och
INTE skall tolkas som b13 (flat
thirteen)
Vid all analys
– leta i första hand rätt på 4:an (kvartsintervallet).
Titta på de vita tangenterna
på klaviaturen och gå från vänster till höger, dvs uppåt
H E A D G C F
Observera hur du hela tiden
hoppar över två vita tangenter.
Bokstavsräckan HEADGCF
Amerikanska jazzpianolärare brukar
använda minnesramsan ”HEAD Go Catch Fish”
Denna bokstavsräcka visar faktiskt
också vilka toner som skall sänkas i tonarter som har flera b-förtecken. Det är inte alla som tänker på det!
I F-dur är H sänkt, i B-dur
som har 2 b-förtecken är det H och E som båda skall vara sänkta etc.
Om du läser noter, så finns ett bra knep för nybörjare
att kolla vilken tonart ett stycke är skrivet i. Titta på det andra b-tecknet
från höger, dvs näst sista b-tecknet. Om det står på raden för tonen E, dvs är Ess,
så är stycket skrivet i Ess-dur.
I Sverige brukar musikärarna köra den gamla ramsan:
Frosten Betog Esters
Astrar Dess Gestalt
som ger oss antalet b-förtecken i tonarterna
F-dur (1) Bess-dur (2)
Ess-dur (3), Ass-dur (4), Dess-dur (5), Gess-dur (6)
den ramsan ger faktiskt också
stöd för kvartsintervallen vid vandring uppåt (till höger på klaviaturen), där
svarta tangenter kommer att användas.
C – F är ett kvartsintervall,
F- Bb är också ett kvartsintervall
vi kan vandra F Bb Eb Ab Db
Gb som är kvartsintervall
ÖVERHOPPNINGSREGELN
Endast med två undantag hittar vi lätt kvartsintervallen
genom att hoppa över två (2) vita tangenter samt genom att hoppa över en (1) svart
tangent.
Om vi går från HÖGER till vänster, dvs nedåt på klaviaturen hittar vi kvartsintervallerna
via den svenska minnesramsan som gäller för kvintintervall, nämligen
Giv Dem Alla En Hel Fisk ( G D A E H F#)
går vi från vänster till
HÖGER, dvs uppåt på klaviaturen ger
minnesramsan oss kvintintervallerna.
Minnesramsan anger också
antalet korstecken för de tonarter som har korstecken
t ex G-dur 1 kors , D-dur 2
kors etc etc
Lägg noga märke till att om du vandrar i
kvartsintervall nedåt, så motsvarar detta ju kvintintervall om vandrar uppåt
med fingrarna på klaviaturen.
Detta har man nytta av vid
analys av intervaller,
ex. C G = kvintintervall men G
C är kvartsintervall et vice versa.
Notera väl att du med stöd av
den ovannämnda ramsan dessutom ser vilka toner som skall vara höjda i en viss
tonart. T ex Alla = 3:e ordet i ramsan
och alltså A-dur och
Vi har Giv Dem Alla…. Titta
en halvton nedåt och finn från G tonen F#
och från D tonen C# och från
A tonen G# Toner som skall höjas i A-dur är alltså
F C och G
VARNING -
UNDANTAG
Observera gruppen
F F# Bb H som omger gruppen av de 3 svarta
tangenterna.
Hamra in i skallen följande
intervall utantill nerifrån och uppåt:
F – Bb som är kvartsintervall
F# - H som är
kvartsintervall
F – H som är intervallet
#4 s.k. skarpt intervall, tritonus, ”djävulsintervallet”
som delar oktaven F – F exakt i mitten
F# - Bb som ju är en stor ters i Fiss-dur
Observera att om vi går uppåt från H till Fiss så är det ett kvintintervall.
Detta måste man lägga på
minnet särskilt.
Intervallet F – Bb (Bess)
lärs in som ett undantag liksom F# – H (se ovan!)
Om vi går uppåt (åt höger)
och tittar på de svarta tangenterna, så kan vi hoppa över
en (1) svart tangent sålunda:
Bb – Eb – Ab – Db – Gb
mellan dessa toner är det ett
kvartsintervall
Om vi vandrar nedåt (till
vänster) t ex Bb Eb Ab så är de kvintintervall (vi hoppar över 2
svarta tangenter).
Du kan också alltid
kontrollräkna intervall så här:
- räkna halva tonsteg 1 2 3 4 FEM dvs landa på FEM
detta är ett kvartsintervall.
KVINTINTERVALLET kan som
sagts räknas från vänster till höger (nedåt)
med ramsan Giv Dem Alla En
Hel Fisk
Eller om vi går från vänster
till höger dvs uppåt och hoppar över 3
(tre) vita tangenter så här
C G D A E H intervallet
H – Fiss är som tidigare påpekats ett kvintintervall
Kvintintervallen hittar vi uppåt om vi ser på de svarta
tangenterna på klaviaturen och hopparöver två (2) svarta sålunda:
Fiss Ciss Giss Diss Aiss (dvs
Bb)
Eller räkna antalet halva
tonsteg så här 1 2 3 4 5 6 SJU (kvinten)
Eller räkna halva tonsteg 1 2
3 4 FEM (kvarten)
Observera att kvinten ligger
ett KVARTSINTERVALL nedåt från
grundtonen (roten)
I jazzackord kan kvinten (5:an)
så gott som alltid uteslutas och så sker för det mesta. Dessutom är det ofta
onödigt att spela 8:an (oktaven), dvs onödigt att dubblera grundtonen, men i
vissa lägen spelar man ofta med oktavgrepp för att få ett fylligare ljud.
Om man spelar i en jazzensemble,
så sköter basisten grundtonerna, så därför bör inte 8:an spelas i onödan.
Hitta roten till ackordet
I C-dur är roten C
lilla sekunden (m2) skrivs även som ”b2” ligger ett halvt
tonsteg från roten
den är samma som b9, sänkta nonan, ”flat nine”
stora sekunden (M2) ”natural
second” ligger ett helt tonsteg från roten
(samma som 9:an)
m3 (även skrivet som b3) lilla
tersen hittas genom att räkna tre halva
steg nedåt från roten (observera att det är samma ton som #9 om det redan finns
en stor ters i ackordet).
Mellan följande svarta tangenter: Eb-Gb och Bb-Db är det en liten ters
Det är lätt att minnas,
därför att det finns två vita tangenter
däremellan
och avståndet mellan två vita
t ex HC och EF är ju ett halvt tonsteg.
Lätt också att minnas
eftersom det är ett BREDARE avstånd
mellan dessa tangenter, men viktigare är nog att tänka på att det är ett ett undantag mot
huvudregeln om en överhoppad svart tangent.
M3 (stora tersen) från 4:an räknar vi ETT halvt tonsteg nedåt;
lär in F-Bess, Fiss-H som kvartsintervall obs om vi går uppåt (till höger)
på klaviaturen
eller hoppar över 2 vita tangenter, eller hoppar över en svart tangent.
(undantag en har med Fiss och
Bess att göra, dvs tangenter som gränsar till halvtonsintervallet EF resp. HC)
4:an kallas i amerikansk stil
för ”perfect four” och tecknas P4
5 Kvinten
från stora tersen gå uppåt räkna 1 2 TRE!
landa på TRE
eller från roten gå uppåt och räkna
1 2 3 4 5 6 SJU landa på SJU
från fyran gå ett helt
tonsteg uppåt
5:an kallas i amerikansk stil
för ”perfect five” och tecknas P5
Betänk att en dur-treklang i
sin grundform består av en stor ters (4 halva tonsteg) plus en liten ters (3
halva tonsteg).
Betänk också att två stora terser som staplas på varandra
bildar en ”augmented triad”, dvs
treklang med förhöjd kvint, t
ex C E G#
C-aug skrivs också C+ C E Giss är alltså ett intressant ackord,
eftersom det består av två stora terser
obs! 5:an i ett ackord blir
9:a i nästa ackord om du rör dig runt i den
s.k. kvintcirkeln
(tonartscirkeln) ex. A-dur har E som 5:a och i D-dur blir E en
9:a
b5 gå från 4:an ett halvt steg upp från kvarten eller halvt steg ned från kvinten
moderna jazzmusiker betraktar
b5 som #4 dvs ”augmented fourth”
märk väl detta intervall t ex
C – Fiss delar oktaven exakt mitt i tu, tritonusintervallet.
#5 gå ett halvt steg uppåt från
kvinten
från Roten räkna 1 2 3 4 5 6 7 ÅTT landa
på ÅTT
Eller från oktaven gå
uppifrån och ned och räkna 1 2 3 FYR
Betecknas C+5 eller Caug eller C#5
I dominantackord brukar man
skriva C7#5 och ibland förvillande nog C+7 eller C7+
#5 är samma som b6 och samma
som b13
6 från Roten gå ned en liten ters, så hittar
du 6:an lätt som en plätt.
från 4:an till 6:an är det en
stor ters (M3), dvs 3 halva tonsteg
6-intervall : om alla är vita
tangenter hoppa över 4 vita - om alla är
svarta hoppa över 3 svarta
i övrigt försök att på sikt
lära dig utantill de här 6-intervallen
C A , Db Bb, D H, Eb C, E C#,
F D, F# D#, G E , G# F , A F# , Bb G, H
G#
b7 (m7) lilla septen räkna 2 halvsteg nedåt från ned från oktaven
lilla septen ligger ett
kvartsintervall från 4:an
tritonusintervallet (t
ex E till Bb) skapar spänningen i dominantackordet
(t ex C7 som C
E Bb). Detta gör att vi västerländsk musiklyssnare förväntar oss en upplösning
i ett grundackord soml ligger en kvint nedanför.
Det finns i varje tonart ett
och endast ett dominantackord.
I jazzackord är det vanligt
med 4-to-4-chords såsom C F Bb kallas på
svenska ”kvartsstaplade ackord”, kallas på engelska ”quartals”
7maj (M7) stora septen ett enda halvsteg ned från
oktaven
stora septen ligger en kvint från stora
tersen och en ”augmented fourth” (#4) från 4:an
9 gå två halvsteg dvs ett helt tonsteg åt
höger från oktavtonen
eller sök sekunden, dvs tonen 2 halva tonsteg (ett helt
tonsteg) från roten!
Ytterligare en sak värd att lägga på minnet för den som vill
bli bombsäker på intervaller är:
Det kan vara praktiskt att lägga på minnet att
intervallet mellan kvinten och nonan är en kvint!
Obs att Cdim9 eller betecknat
Co9 innebär C Ess Gess A Dess
b9 ”flat nine” gå ett halvsteg upp åt höger från oktavtonen
#9 gå två tonsteg upp
åt höger från oktavtonen
Ackordsbeteckningar
Observera den förvillande
beteckningen C7+ eller C+7 som betyder
C7#5 eller som också betecknas C7+5
Det är en mycket irriterande beteckning,
därför att många skriver C+11 när de menar C7#11
dvs använder plustecknet som
synonymt med # och minustecknet som
synonymt med b-tecknet -7 är samma sak som b7
som också kan skrivas m7 (liten septima)
i samband med ackordsanalys
(inte som beteckning) och man skriver också M7 för stor sept eller CM7 för
Cmaj7 eller med en liten triangel,
sålunda C∆7
Cadd9 betyder att ackordet inte ska ha någon 7:a och att 2:an
dvs samma som 9:an ska läggas till i
ackordet
C7add13 betyder att
C7-ackordet också har ton 13 men att 9
och 11 är utelämnade
alltså man vill att endast ton 13 (samma som ton 6) ska
läggas till.
C6/9 betyder treklang med 6:an och 2:an
alltså C D E G A
Tumregeln är att om siffran efter ”add” är lägre än 7
så skall 7:an utelämnas även om det finns toner högre än 7
Om det finns en 7:a i ett
ackord så uppfattas 4:an som 11 och 6:an som 13
och 2:an som en 9:a
11:an ligger på 4:ans plats till höger om oktaven (tänk
7+4=11)
teoretiskt sett är
11-ackord 9-ackord med ton 11 som
tillägg, men 9:an och 5:an kan utelämnas
# 11 är samma ton som
b5 (”flat five”, dvs ”sharp four”)
C-11 betyder Cmi 11 C
Ess G Bess D F
C+11 = C11#5
Cdim11= Co11 = C Ess Gess A Dess E förkortningen för ’dim’ är ett gradtecken
Halfdim-11 skrivs
med en liten streckad nolla ø t ex Cø11
Cø är samma som C-7b5
t ex C Eb Gb Bb alltså m3 m5 och m7 kan
också skrivas C7b13
obs! Cdim-7 = C Eb Gb Bbb (double flat) dvs = C Eb Gb A
Intressant är att notera att DIM-ackordet faktiskt innehåller två
tritonusintervall inflätade i varandra, nämligen C Gb och Eb A. Det är inte alla som tänker på det.
DIM7 från Roten ned 3
halvsteg och upp tre halvsteg (full symmetri med stackade små terser)
13-ackordet ; gå 3 halva steg
ned till vänster om oktaven och hitta 6:an som är samma sak,
dvs gå en liten ters ned.
13 är egentligen SEPTIMA + stor ters +
kvart (7+3+4-1=13)
b13 ”flat thirteen” är samma ton som #5 alltså ett halvt tonsteg
till vänster från 6:a
Sus betyder på engelska
’suspended’ = upphängd och avser att tersen tillfälligt höjts ett halvt steg,
dvs att 3:an skall ersättas med 4:an (kvarten) eller i förekommande fall
ersättas med 2:an (sekunden) om det står sus2; om det står sus4 eller bara sus
skall 4:an användas;
om det bara står ’sus’ så
menas ’sus4’; sus2 och sus4 står i
relation till varandra på följande
sätt: ex. Csus4 (C F G) = Fsus2 (F G C), dvs bottennoten
flyttad upp;
ytterligare ett exempel: Fsus4 (F Bb C) = Bbsus2 (Bb C F).
Csus9 innebär
att 9:an skall finnas men att tersen skall ersättas med 4:an
dvs C F G Bb D men tersen kan läggas på högst upp som
färgning t ex C F G Bb D E
ett sus-ackord med en pålagd
11 kallas i viss litteratur, konstigt nog, för ”maj10” C F Bb E
Csus G C F
(kvartsstapling bildad på kvinten); grunden är C FG och här har
toppnoten
flyttats ned till botten.
D7sus = D G A C sus
innebär spela ett kvartsintervall i
stället för en ters
D7 är normalt D F# A C så om vi spelar G i stället för F# är detta
sus4
sus står för ’suspend’ (hänga
upp), vi hänger upp tersen ett halvt
tonsteg
Dmi7 = D F A C flytta bara pekfingret (tersen) till G
Ackordet med tonerna Bess Ess Ass
blir Ebsus4 – kolla bara tonen i mitten
och se att det på båda sidor
hoppats över en svart tangent, alltså kvartsintervall
Half dim7 (samma som
”m7b5”) C ½ ½ Ess ½ Gess ½ ½ ½ Bess skrivs Cø7
blanda inte ihop detta med
Cdim7 som skrivs Co7 som är C Eb Gb A
Det där kompet till låten
Take Five som är G C# F#
grundton Eb alltså är det … Eb7#9 [G=3, C#=7, F#=#9] eller det är GM7#4 utan
ters och utan kvint
Picture chords
Det är smartare att inte
tänka så mycket på vilka toner som finns i olika ackord, särkilt när det gäller
färgade ackord.
I stället bör man försöka se
strukturen på nedanstående sätt, eftersom man då kan ta ackordet i vilken
tonart som helst.
Själv använder jag följande
minnesteknik:
TQ dvs tritonus+kvartsintervall , dvs ”Tritone
plus Quartal”
T QQ tritonus +
kvartsintervall + kvartsintervall
TM3 tritonus + stor ters
Ackordet E / G# D G skriver jag M3:TQ och menar bilda tritonus
plus kvartsintervall
på stora tersen. Detta är E7#9
där G= #9
Slå ackordet Bb / G# D G dvs korrekt skrivet Bb / Ab D G så har vi ett bluese-igt Bb13
Testa gärna det här med olika
toner i basen och hör om det låter bra.
När jag lirar tänker jag inte
numer så mycket hur ackordet färgats utan testar mig fram.
Duke Ellington, lär ha sagt:
if it sound good, it is good.
Tja, frågan är bara om mina
lyssnare delar min åsikt.
Inom parentes sagt:
Kul avslutning i Blues kan
vara att rulla följande toner uppåt
G C# F# G Bb F# och i den stilen
Cdim = C ½ ½ Ess ½ ½ Gess
eller sänk tersen och kvinten
skippa två tangenter
Cdim7 = C ½ ½ Ess ½ ½
Gess ½ ½ Bess från kvinten gå upp 3
halvsteg t ex A Ess
Det finns gudskelov bara 3 sådana ackord att lära sig i all
12 tonarter.
Cdim7 kan tas så här
Gb A C Eb du går ned tre halvsteg eller
upp tre halvsteg
b9 ”flat 9” lägg till en liten ters åt höger
Jämför C E G Bb Db och
jämför med
E G Bb Db så syns
släktskapet mellan Dim7 och ”flat-9-chord”
dvs C(b9) är samma som C / Edim7 dvs C E G Bb Db
lämpligt att förtydliga b9 inom parentes för att ingen skall
få för sig att ackordet är i Cess-dur!
13-ackord gå upp en kvart från tersen
9- och 11- och 13-ackord
kallas för ”extended tertial chords” dvs att det finns ”upper structure triads
(UST)” på svenska ”överlagrad treklang ovanför dominantackord”
men att tonerna kan befinna
sig i samma oktav, ej att förväxla med ”added
chords” som är något annat!
En mera exakt definition av ”överlagrad treklang” är
att den är en treklang belägen ovanför ett tritonusintervall,
Csus = C
½ ½ ½ ½ F ½ G
eller G C F ; ett
helt tonsteg från fyran
C ½ ½ ½ ½ ½ ½ G hoppa
över 6 tangenter = kvint, eller ett
tonsteg upp från kvarten
kvinten hittas också så här :
gå från C nedåt och hoppa över 4
halvtoner, dvs en kvart uppifrån är samma som kvint
C6
C ½ ½ ½ E ½ ½ ½ ½
A
C - A
4 vita tangenter mellan eller 3
svarta mellan ; 2 tonsteg från fyran
Pseudobeteckning av toner,
beteckningar som egentligen inte är i bruk, men som kan underlätta att hitta
intervall
Oktaven = 8
8,5 = samma som b9 flat nine
9,5 = samma som #9 som är samma som m3 (b3) liten
ters i ett dominantackord
10 = samma som M3 i ovanliggande oktav, används
i Gospelackord
Ackordsupplösningar
Dominantackord med kvinten
som rot, strävar alltid tillbaka hem till grundtonarten
t ex i C-dur strävar G7 att komma hem till C
Observera också att det bara
finns ett och endast ett dominantackord i varje tonart.
Ackord som startar på 4:e
tonen strävar ofta uppåt ett kvartsintervall,
t ex i C-dur strävar F-ackord
upp till Bb-ackord
i Cmoll strävar Fmollackordet
upp till Bb7 etc
Ackord som har s.k. shell
chords, dvs ackord bestående av endast rot och 7:a eller rot och 6:a
eller rot och 3:a
Gess – Ess 3 svarta
6-intervall
Cmi6 gå ned 3 halva steg från roten och hitta 6:an
Cmi7 Bess Ess
5:an kan uteslutas
Cdim7 A Ess = mittentonen ned
ett halvt tonsteg
se släktskapet mellan A-moll och
Ess-moll
C7 ned ett helt tonsteg från Roten Bess E
Cmaj 7 ned ett halvt tonsteg
från roten. H E
Ett annat trick är att alltid
söka 7:an och 3:an parvis.
Gå från startpositionen dvs
från fyran, t ex C-F och flytta ned båda
ett HELT tonsteg dvs Bess –Ess dvs vi har hittat intervallet b7 b3
Ett sätt att avsluta en låt är att använda Suspended chords
Låt säga vi spelar Amazing Grace i F-dur
då kan vi använda Fsusp = F Bess C som avslut t ex Bess C F
och ned till A-moll igen
eller ta A eller C i basen och göra en löpning på C F G A C
….och vidare.
Icke-sju-ackord kallas triader (treklanger) och de är C-dur Cmi Cdim
I c-dur förekommer i
allmänhet följande progressioner
(romerska siffror med små
bokstäver avser moll):
IV-V-I ii-V-I V-ii-I V-IV-I iii-ii-I iii-IV-I
F-G-C Dm – G – C G-Dm-C
G-F-C
Em-Dm-C Em-F-C
Upper structure chords
(UST) på svenska ”överliggande
treklang”
Exempel på ’rootless chords’
många jazzpianister spelar ett C7#9 som E Bb / Eb G Bb
dvs C spelas inte. I
ensemblespel sköter basisten roten C
kvinten har utelämnats och kan återfinnas som mittenton i
högerhanden
Ess är #9 och 7:an (Bb)
återkommer i högerhanden.
Det här kallas också för ”upper structure flat three” och skrivs USbIII
Ess-dur är triad skapad på b3
(m3) dvs liten ters i C-durackordet US
betyder ”Upper Structure”
C13b9#11 spelas som E Bb / C# F# A C13b9
kallas ”upper structure sharp
minor four” och kan skrivas US#iv
i det här fallet spelas
Fissmollackordet med sin 2:a inversion (omvändning)
iv är F-moll i relation till
grundtonarten C-dur och # betecknar höjning ett halvt tonsteg alltså får vi fiss-moll
= ”sharp minor four”
Det är enklare att
skriva så än det krångliga C13b9#11
US II – t ex D dur
över C7, som ger C13♯11
US VI – t ex A dur över C7, som ger C13b9
US bVI – t ex Ass moll över C7, som ger C7♯5♯9
US biii – t e x Ess moll över C7, som ger C7♯9♯11
I Sverige skriver man
Eb
G7
alltså Eb ovanför ett ’bråkstreck’ och G7 under.
Detta betyder att treklangen
Eb skall överlagras ovanför G7-ackordet.
alltså G7 US bIII med den amerikanska notationen.
Andalusisk progression
i VII VI V(7) a-moll g-dur f-dur e-dur
som E G# H D typisk i Flamenco (på gitarr flyttas
fingrarna ned en ”barré” med bibehållen fingersättning)
Ackordläggning
Shell chords, s.k. Bud
Powell-ackord i vänsterhanden spelas som
grundton plus ters eller plus
septima eller plus sextn, exempel i C-dur
Gm7 som G F :
C7 som C E : Fmaj7 som
F E
Exempel på hur man tar ut
shell chords i höger hand
F-dur
leta reda på tersen, den är A
och låt den ligga överst
Lägg sedan E med tummen som
ju är stor sept dvs vi gick ned ett halvt snäpp
går vi ned två halva snäpp
får vi F7 Eb-A går vi ned 3 halva snäpp får vi F6 dvs D-A =6
halva tonsteg = en 4:a
Ackordsblock
”tertial chord voicing”
innebär är att stacka terser ovanpå varandra
Inversioner (omvändningar)
C-dur C E G ;
G C E 2:a andra inversionen, G nedflyttat i botten
är den vanligast som förekommande
E G C 1:a inversionen C uppflyttat till toppen
Ackorden kan kryddas med kvartsstaplingar
(quartals)
Cmaj7
C E H / D G C
(9-5-r) starta med 9:an;
minnesregel med siffror kan
vara ”951” för den som har sifferminne
dvs i höger handen ton nr 9
och sedan ton nummer 5 och ton nummer 1
C E H / D G A (9-5-6) klingar bättre
C E H / E A
D (3-6-9) minnesregel 369
C E H / A D G (6-9-5)
minnesregel 695
Tritonus-substitution
innebär att byta ut det
innevarande ackordet mot ett som är ett tritonus-intervall borta
t ex spela Db7 i stället för
G7
Tritonus-intervall är t ex C
F# C det är exakt mitten av en
oktav där F# är flat-5 (b5)
F-H är också tritonus
Db är tritonus till G (hittas
så här sök upp kvinten till G som är D,
sänk den ett halvt tonsteg och få Db)
Cdim7 C-A/ C Eb Gb A
Cmi7b5 betecknas ofta med ø (ett danskt ö) och kallas
även half-diminished
Dmi7b5 D F A H
11 b7 b3
(D)
Ab- D / G C F
D F Ab C /
E G
”aug”
betyder alltid att vi höjer 5:an ett halvt steg
samma som b6 (”flat 6”)
Intressant
avslutningsackord en 6:a och i såpoperor
avslutning
C
Eb A / D G H
C E
Ab Bb Caug
Olika intervaller och dess sökmetoder
Vita tangenter
Dur: C-E, F-A, G-H
Moll: D-F, E-G, A-C, H-D ; observera halvintervall inblandat ex EF resp. HC
Svarta tangenter
Dur: Gb- Bb
Moll: Eb-Gb, Bb – Db
Blandade svarta och vita
Dur: Db – F, Bb –D, Moll: Db – E , F –Ab, F#-A
, G-Bb, Ab-H
5-intervall (kvintintervall) är
Vita: C-G, D-A, E – H, F- C,
G – D , A –E
obs H-F# samt
Bb – F
6-intervall är:
Vita: C – A, D-H, F-C, G-E
Svarta: Db – Bb, Gb – Eb
Svart-vita:
Eb-C, E – Db, Ab – F, A F# ,
Bb – G, H – Ab
C bass + Bb min = C7sus (b9) - Dave Grusin jazz chord; ofta också i
Barock-musik
tersen (3) ger oss ledning om det är dur eller moll,
vilket ackord det är
sjuan (7) fungerar som ’leading tone’ (ledningston) och
ger oss anvisning vilket som blir nästa ackord.
gå inte
längre bort än 2-3 halvsteg
ACKORD-
tricks hur bilda dem
Verkligt avancerad överkurs. Inget för
nybörjare!
Tänk tritonus. t ex
2m 5 1-progression i G.
På 5-ackordet i stället för att tänka på
att färga ackordet med #9 eller b9 eller något annat låtsas att b2-ackordet är
dominantackordet i stället.
T ex D7(#5b9) är i själva verket ett D /
Ab9
D7 (#9#5)
är i själva verket D / A13.
Använd Ess-melodisk moll som skala. Skapa
Lydisk b7 från Ab eller Superlokrisk från D
***
Appendix till ackord-grundbegrepp.doc
Vissa oklarheter
i samband med ackordsbeteckningar.
Angående
11-ackordet och 13-ackordet
I Sverige menar
vi att C13 är samma som C7add6
samt att C11
är Bb/C dvs Bb-ackord med bastonen C
I USA är ett C13
ett Bbmaj7 med C som bas-ton
det som vi på
svenska kallar C13 betecknas i USA som C7add6
Det som i USA
kallas för Upper Structure Triads (UST)
heter i Sverige
’överlagrad treklang’ och skrivs t ex som
D dvs
med treklangen angiven ovanför ett bråkstreck
C7 och dominantackordet under bråkstrecket.
i USA skulle
ackordet C E Bb / D F# A betecknas som C7 US II
dvs treklang
bildad på ett ackord som har ett tritonusintervall (här E Bb)
och man skulle
säga ”Upper Structure Triad built on the second degree of the scale”
Skrivsättet
G dvs med treklangen angiven ovanför ett bråkstreck
F och treklang under bråkstrecket
förekommer inte i
USA
G/F betyder
G-dur-ackordet med F som bas-ton
Liten Lathund för
att hitta toner och intervall
Nyttigt att tänka
på
b3 (samma som b13
samma som #5) och upp till b6 (flat six)
är en kvart
b3 upp till b6 är
en kvart (obs om ackordet är i DUR är b3
= #9)
M3 upp
till M6 är en kvart (M6 ned till M3 är också en kvart)
M6 upp
till 9 är en kvart
2 upp
till P5 är en kvart
9 upp
till P5 är en kvart
Hitta 6:an så här:
Gå 3 halva tonsteg (en liten ters) nedåt från
oktaven
Gå ett kvartsintervall upp från M3 (stora tersen)
Hitta ”flat six” (b6) och därmed ”flat thirteen”
(b13) och även ”sharp nine” (#9) så här:
från b3 (”flat
three”) gå upp en kvart.
Duane Shinn’s metod för att avgöra vilken tonart
(utan ramsor eller
minnesteknisk bokstavsräcka)
Huvudregel. Titta på den
sista tonen vi får fram och ett halvt steg åt höger
den tonen säger oss vilken
tonart det är.
Om vi använder metoden att
hoppa över 2 svarta tangenter för att hitta kvintintervallen,
så kan vi göra så här.
Ett kors som avser tonen
Fiss. Till höger om den har vi G
Ett kors är alltså G-dur
Hoppa över två svarta
tangenter och hamnar på Ciss.
Om vi har två kors och skall spela både Fiss och Ciss
så tittar vi på vad vi har
för ton till höger om Ciss – det är D
två kors är D-dur
Om vi går vidare och hoppar
över 2 svarta tangenter, så hamnar vi på Giss
Vi skall spela Fiss Ciss och
Giss, tonen till höger därom är A
vi spelar i A-dur
Vi går vidare åt höger
(uppåt) och hoppar över 2 svarta tangenter och hamnar nu på
Diss. Tonen till höger är E,
vi spelar med 4 kors och tonarten är E-dur
och vi skall spela Fiss,
Ciss, Giss, Diss
Vi går vidare och hoppar över
2 svarta tangenter och hamnar på Aiss (Bess)
Tonen till höger därom är H
Vi spelar Fiss Ciss Giss Diss
Aiss 5 kors och det är H-dur en vit tangent
Nu kan vi inte längre använda
regeln om att hoppa över 2 svarta, därför att
Aiss – F är ett
kvintintervall, vi hamnar på F dvs (E#, Eiss)
så vi skall spela Fiss Ciss
Giss Diss Aiss Eiss och vi har 6 kors
tonen vid sidan om Eiss är
Fiss, vi spelar i Fiss-dur
Tentamensfråga, vad händer om
vi går från Eiss ett kvintintervall uppåt jo, vi hamnar på Hiss
som har 7 kors detta torde
vara Ciss-dur
Själv föredrar jag
minnesregeln Giv Dem Alla En Hel Fisk och att lära sig hur många kors
Men det är praktiskt att
slippa titta på var korsen står på linjen resp. mellanrummen i den s.k. key
signature som talar om vilken tonart vi spelar i.
Om melodin låter sorgsen så
är vi sannolikt i moll.
Månskenssonaten är skriven
med 4 kors men är ju Ciss-moll
Den tillhöriga moll-tonarten
hittar vi alltid 3 halva tonsteg nedanför Durtonartens grundton.
***